
Az Inverto tanácsadó cég (a BCG leányvállalata) 2021 végén mélyreható tanulmányt végzett a jelen nyersanyag-helyzetről, valamint arról, hogy a beszerzési és ellátási lánc vezetők hogyan kívánnak reagálni az áremelkedésekre és a folyamatos áruhiányra.
A jelentés legfontosabb megállapításai, hogy a vállalatvezetők több, mint 90%-a arról számolt be, hogy a nyersanyagárak észrevehetően emelkedtek a járvány kitörése óta. Eközben a cégek 45%-át erősen érinti a megváltozott, vagy alacsonyabb alapanyag-ellátás.
A meghosszabbított szállítási idők és az alacsonyabb nyersanyag-elérhetőség jelentik a legnagyobb kihívást.

Forrás: https://www.inverto.com/en/publications/raw-material-studies-price-increases-shortage-of-materials/
Hogyan tudjuk ezt a helyzetet magyarországi termelő vállalatként kihasználni? Mivel a zömmel ázsiából érkező alapanyagokból komoly hiány van minden területen, kíváló lehetőség lehet ez most egy hazai vállalkozás számára, hogy bekerüljön a nagyobb termelő vállalatok beszállítói listájára.
Hogyan tudjuk ezt az Online Marketing eszköztárával elősegíteni?
Úgy, hogy láthatóvá tesszük a vállalkozást. Mivel a személyes kapcsolatok, a fizikai jelenlét a korlátozások miatt jelentősen visszaszorult az utóbbi időben, szinte mindent online intézünk már, nagyon sok időt töltünk a neten és a social media felületeinken.
Az első és legfontosabb online felület minden komoly vállalkozás esetén a saját weboldal. Ez legyen a bázis, ide fusson be minden egyéb felület, mivel a weboldalunk a miénk, nem egy harmadik fél által üzemeltetett platform, amit bármikor feltörhetnek, lekapcsolhatnak, vagy elvehetnek tőlünk (pl. egy Facebook fiókot). Ne feledjük, a social media felületeink nem a miénk, azt bármikor elveszíthetjük, és ilyenkor is jól jön a saját felület.
Amennyiben SEO szempontból jól felépített a weboldalunk, akkor akár organikusan is a találati lista elejére kerülhetünk, tehát ha valaki beírja a keresőbe az általunk is használt kulcsszavak valamelyikét, akkor a mi oldalunkat adja ki találatként a kereső. A keresőoptimalizálás olyan összetett feladat, hogy már külön szakmává nőtte ki magát. Amikor felépítem egy vállalkozás marketing stratégiáját, mindig az az első, hogy konzultálok a SEO szakértőmmel, hiszen már az első lépéseknél, a kulcsszótervezésnél is rendkívül fontos a szerepe.
Hirdetések
Bármilyen jól seózzuk (igen, lassan már ige lesz ez a szó) az oldalunkat, fizetett hirdetésekre mindig szükség lesz. Bizonyára észrevetted, hogy a Google találati listáján az első 3 helyezés szinte mindig fizetett hirdetés, és csak utána jönnek az organikus találatok. Amennyiben az általunk megadott keresőszavakra, mint kulcsszavakra volt beállítva fizetett hirdetés, akkor a Google ezeket fogja előre sorolni, tehát hiába a jó SEO, ha a versenytársunk jelentősebb összegeket költ Google hirdetésekre.
A másik hirdetési csatorna a közösségi média hirdetések, azaz Facebook, Insta, Linkedin, Tiktok. Minden esetben részletes kutatást kell végezni arról, hogy a célcsoportunk hol van jelen, és a versenytársaink hol és milyen formában hirdetnek. Mindegyik felületnek megvan a maga sajátossága, a Linkedinre elsősorban szakmai cikkeket és érdekességeket, terméket/vállalatot bemutató infóvideót érdemes tenni, az Instán a képes, grafikus megjelenés a fontos, illetve a rövid videók (Reels) is kezd beszivárogni Magyarországra is. A Facebookon a csoportok jelenléte nagyon erős, érdemes kihasználni, és követőket szerezni egy jól felépített tematikus csoporttal, de saját oldalt is létrehozhatunk.
Mit kezdjünk a Tiktokkal?
A Tiktok picit kakukktojás mind közül, mert eddig főleg a kiskamaszok között volt népszerű, és rettenetesen széles a videók témájának palettája, a bikinis lányok seggrázós videójától a matematikatanár oktató videóin keresztül gyakorlatilag bármi előfordulhat. Az utóbbi hónapokban jelentős változás állt be ezen a platformon, mert az idősebb, 30 feletti korosztály is megjelent, és egyre több a komoly tartalom is, a nagyobb világcégek is megjelentek már. Az algoritmus nagyon jó, és gyorsan tanul, így már 2-3 nap pörgetés után is beáll a tartalom, és csak a minket érdeklő témákról kapunk videókat.
Érdemes tehát a fél szemünket rajta tartani ezen a felületen, és ha még nem is teszünk ki videókat, a vállalkozásunk nevét okos lehet már most lefoglalni, amíg szabad.
Email marketing
A kapcsolatokat érdemes e-mail formájában tárolni, tehát a hírlevélre felirakoztatás egy sokkal stabilabb bázis, mint egy Linkedin contact, mert ezeket az adatokat jobban fel tudjuk használni, és teljesen függetlenek a social médiától. Ha lekapcsolnák a Facebookot, vagy elérhetetlen lenne a Linkedin, a potenciális érdeklődőinket akkor is el tudnánk érni.
Arról nem is beszélve, hogy még mindig az email marketing a legerősebb konverziós rátával bíró csatorna.
A saját weboldal és e-mail adatbázis felépítése után a következő állomás a közösségi média felüleletek. Nem kell mindenhol ott lenni, hiszen a célcsoportunk határozza meg azt, hogy melyik felületen érdemes aktívan jelen lenni.
Megjelenés
Nagyon fontos a cég megjelenése, egységes, rendezett arculata, ami egy komoly vállalkozás benyomását kelti, ehhez elengedhetetlen a precíz arculattervezés, aminek elemeit következetesen használunk minden online és offline felületen a social mediától kezdve a névjegykártyán át mindenhol.

Már egy kisebb vállalkozás esetén is érdemes arculati kézikönyvet készíttetni, amiben rögzítjük az általunk használt betűtípusokat, színeket, logót, képeket. Ezt nem csak az online térben, hanem a nyomtatott anyagainkon is tudjuk használni. A profi grafikusok olyan csomagot készítenek, melyek egyaránt használhatók online és nyomtatásban, így nekünk már nem kell foglalkoznunk a részletekkel, könnyedén ki tudjuk adni a reklámkészítési vagy névjegykártya-tervezési feladatokat egy nyomdának, ők az arculat kézikönyvünk alapján tudnak tervezni.