
Akár külső kivitelezővel, akár saját csapatunkkal szeretnénk megvalósítani egy webfejlesztési projektet, a siker érdekében elengedhetetlen, hogy részletesen megfogalmazzuk azokat a követelményeket, amiknek a weboldalnak meg kell felelnie.
Briefnek hívjuk azt a dokumentumot, ami tartalmazza a weboldallal kapcsolatos célokat és elvárásokat, valamint konkrét utasításokat ad arra vonatkozóan, hogyan érje el azokat. Többek között tartalmazza az olyan kulcsfontosságú elemeket, mint a projekt célja, a célcsoport, a vállalati és brand szabályok és elvárások, az ütemezés, költségvetés, marketingcélok. Ezen felül hasznos, ha beleírjuk az esetleges kihívásokat vagy kockázatokat is, illetve meghatározzuk, hogy hogyan mérjük az elkészült weboldal eredményeit.
Technikai részletekbe viszont már nem megy bele mélyebben, az már a weboldal specifikáció feladata, melyet a brief átbeszélése után a webfejlesztő állít össze.
Brief elemei:
- Vállalkozás rövid bemutatásával kezdjük, melyben megadjuk a vállalat fő profilját, méretét, tevékenységi körét, szolgáltatási területét, fontosabb tudnivalókat.
- A projekt céljainak felvázolása
Határozzuk meg a célokat, és hogy milyen eredményeket szeretnénk elérni. Ezt úgy fogalmazzuk meg, hogy a projekt összes résztvevője számára érthető legyen.
Általános célok: például a márka ismertségének növelése, vagy a szakértői státusz erősítése.
Konkrét célok és az eredmények mérése: 20 %-kal több látogató az oldalon (mérése Google Analytics segítségével), vagy 30%-kal több vásárlás egy webshop esetében. - Piackutatás, konkurenciaelemzés: kik a vállalat főbb versenytársai, mi az, amiben jobbak, miben rosszabbak, mi az, amit adaptálnánk, mi az amit teljesen másképp csinálnánk? SWOT elemzést is készíthetünk, hogy lássuk, miben vagyunk/lehetnénk jobbak náluk.
- Célcsoport meghatározása: az egyik legfontosabb tényező, hiszen a tervezők ez alapján alakítják ki a weboldal stílusát, szövegezését, tartalmi felépítését. Ismernünk kell a célközönséget ahhoz, hogy hatékony marketingstratégiát tudjunk kialakítani, és ehhez hozzá tartozik a weboldal kialakítása is.
- Arculati/design elemek meghatározása: ha van arculati kézikönyvünk, akkor azt jelezzük, mert így tudja majd a tervező, hogy a megadott színeket, betűtípusokat kell használnia, tehát nem kell azzal időt töltenie, hogy ezeket meghatározza. Ha nincs ilyen dokumentumunk, akkor adjuk meg, hogy milyen stílusú weboldalt szeretnénk, ha van olyan weboldal, ami kifejezetten tetszik, azt is megadhatjuk kiindulópontnak, de azt szögezzük le, hogy nem másolást szeretnénk, hanem például az egyik weboldal betűtípusa tetszik, egy másiknak a színvilága stb. A végső döntést a designról amúgy sem az fogja meghatározni, hogy a megrendelőnek mi tetszik, hanem az, hogy mire van szükség a kijelölt célcsoport eléréséhez.
- Milyen módszereket/eszközöket szeretnénk a fejlesztés során használni. Például egyedi fejlesztésű, vagy valamilyen CMS-re (pl. WordPress) épülő weboldalt szeretnénk, arra pedig saját sablont íratnánk, vagy oldalépítő alkalmazást használnánk. Soroljunk fel minden olyan eszközt, amit használni szeretnénk a projekt során, pl. a megbeszélésekhez Zoom vagy Google Meet?
- Szükséges funkciók meghatározása: az ár szempontjából az egyik legfontosabb tényező. Ha van a cégnél informatikus, érdemes őt is bevonni ebbe, hogy az adott funkciót, amire megoldást keresünk, minél pontosabban meg tudjuk fogalmazni.
- Budget: külföldön bevett szokás, hogy meghatározzák a projekt költségkeretét, és ezt meg is adják a briefben. Magyarországon ritkán találkozom vele, de arra mindenképpen jó, hogy a szakemberek számára ad egy irányt, hogy milyen kivitelezési módszerek fognak beleférni a megadott összeghatárig.
- Ütemezés: a határidők meghatározása kiemelten fontos, de az is lényeges, hogy reális célokat tűzzünk ki. A főbb szakaszai egy weboldalfejlesztési projektnek: tervezés, wireframe készítés, webgrafikai tervezés. Itt akár hetekig is elhúzódhat, mire sikerül lezárni a döntést, főleg, ha több döntéshozó is van a megrendelő oldalán. Érdemes lehet megbeszéléseket betervezni, ahol minden résztvevő jelen van, hogy gyorsabban menjen a döntés.
- Support és karbantartási igények: saját fejlesztő vagy IT csapatunkkal szeretnénk megoldani a weboldal karbantartását, illetve a tartalom frissítését, vagy szeretnénk kiszervezni ezt a feladatot?
Ha a fenti pontokat részletesen kidolgozzuk, akkor jó eséllyel pontos árajánlatot fogunk kapni a kivitelezőnktől, és az elkészített dokumentum nagy segítség a fejlesztőknek a weboldal specifikáció megírásához. A specifikáció már egy részletesebb, inkább technikai leírása a weboldalnak.
Remélem ez a cikk segít neked is jobban átgondolni, hogyan írd meg a briefet, amikor árajánlatot kérsz a következő weboldaladra. Ha segítségre van szükséged, keress bizalommal!