
Néhány hónapja robbant be az OpenAI új eszköze, a ChatGPT, ami egy mesterséges intelligencia által vezérelt nyelvi modell – gyakorlatilag beszélgetni lehet vele, és úgy válaszol a kérdéseinkre, mint egy ember. Vagy legalábbis nagyon hasonlóan.
A legtöbben blogbejegyzések írására, vagy akár egész weboldalak szövegezésére használják, azonban fel kell hívnom rá a figyelmet, hogy a Google algoritmusa felismeri a chatGPT által írt szövegeket, és az ilyen tartalmú weboldalakat hátrébb sorolja a találati listában, ezért nem javasolt szó szerint átvenni az ott megadott szövegeket.
Hogyan használjuk akkor, ha el akarjuk kerülni a Google büntetését, és emberi aggyal is élvezhető szöveget írnánk? Pár hete már próbálgatom ezt az eszközt, és arra jutottam, hogy ha a megfelelő kérdéseket teszem fel neki, akkor nagyon jó alapgondolatokat ad, sőt, sokszor akár egy egész blogbejegyzés vázát is megírja nekem. Ezzel sok időt megtakaríthatok, persze gondolkodni így is kell, de a kiinduló szövegtervezettel sokkal könnyebb felépíteni egy bejegyzést.
Nem csupán blogbejegyzésekre használható ez az eszköz, első körben megkérdeztem tőle, hogy szerinte milyen egyéb üzleti célokra lehet felhasználni a tudását.
Az alábbi választ kaptam:

Ezen a szövegen azért még erősen kell dolgozni, hiszen sok a szóismétlés, és érződik rajta, hogy egy kicsit darabosan fogalmaz. Viszont kaptunk egy elég jó alapot, amivel már ki tudunk dolgozni egy szofisztikáltabb szöveget.
Beszélhetnék egy emberrel, kérem?
Mivel fő funkciója jelenleg a chat, ezért biztosan át fogja alakítani az ügyfélszolgálat piacát ez a forradalmi eszköz. De jó ez nekünk? És egyáltalán mire jó? És kinek jó?
Vállalati oldalról egyértelműen jó megoldás lehet chatbotot használni, mert sok olyan kérdés merül fel az ügyfelekben, ami emberi beavatkozás nélkül megválaszolható. Igazából a legtöbb fogyasztó lusta utánaolvasni a kérdéseinek, nem akar ezzel időt tölteni, és egyszerűbb neki felhívni az ügyfélszolgálatot. Azonban ez jelentős munkaerőt köt le, így komoly költségcsökkenéssel járhat a nagyon gyakori kérdések automatizált megválaszolása.
Arra azonban nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni, hogy hol a határ, mikor adjuk át a beszélgetést egy emberi ügyintézőnek.
Nincs annál rosszabb ügyfélélmény, amikor negyedszerre kérdez vissza a chatbot, és már nem tudom másképpen megfogalmazni a kérdésemet, és sírva könyörgöm egy emberi hangért. Nemrég egy vírusvédelmi előfizetésemet szerettem volna módosítani, de nem jutottam tovább a chatboton, és semmilyen más kapcsolatfelvételi forma nem volt megadva, sem email, sem telefon! Az ilyen hozzáállás egyértelműen rombolja a márka erejét, ezért a kezdeti időszakban, amíg szokjuk a „mátrixot”, érdemes felajánlani az emberi segítséget, főleg akkor, ha az ügyfélkörünk egy része az idősebb korosztályhoz tartozik.
Google vagy chatGPT?
A jövő nagy kérdése, vajon hogyan alakul áll a keresőmotorok piaca, de most nézzük meg felhasználói szempontból, hogy melyik eszköz mire használható?
A Google egy keresőmotor, ami az általunk megadott kulcsszavak alapján listázza a legrelevánsabb találatokat (és fizetett hirdetéseket) az internetről, tehát az ott megtalált tartalmat mutatja meg.
Ezzel szemben a chatGPT kvázi beszélgetés formájában adja meg a válaszokat a kérdéseinkre, és egy témát akár körül is tudunk járni vele, ha az első válasz például nem adott elég információt.
Mikor melyiket érdemes használni? Ha gyors információra van szükségünk egy adott témáról, és kiinduló gondolatokat szeretnénk kapni, akkor a leggyorsabb megoldás megkérdezni a chatrobotot, aztán a válaszokból kiindulva lehet kisebb körökben keresni a Google-ön. Legalábbis nekem eddig ez a megoldás tetszett a legjobban, mert így nem vagyok lekorlátozva a chatGPT válaszaira, magam is véleményt tudok formálni a kapott Google találatok alapján, viszont sokkal rövidebb idő alatt körbe tudtam járni a témát, mintha csak vakon próbálnék kulcsszavakat írogatni a Google keresőjébe.
Tetszett ez a blogbejegyzés? Akkor a Just Bee Digital oldalamon találsz további cikkeket.